Zaburzenia osobowości

Czym są zaburzenia osobowości? Osobowość to sposób myślenia, odczuwania i zachowania, który odróżnia nas od innych ludzi. Na osobowość mają wpływ doświadczenia, otoczenie, sytuacje życiowe i odziedziczone cechy charakterystyczne. Zaburzenie osobowości to sposób myślenia, odczuwania i zachowania, który odbiega od oczekiwań kultury, powoduje niepokój lub problemy w funkcjonowaniu i trwa przez cały czas. Bez leczenia zaburzenia osobowości mogą być długotrwałe, dotykają obszarów takich jak: myślenie o sobie i innych, reagowanie emocjonalne, kontrola własnego zachowania. Niemniej jednak istnieje wiele rodzajów zaburzeń osobowości o różnej charakterystyce i objawach.

Przykładowo osoba z zaburzeniem antyspołecznym może nie spełniać norm społecznych, wielokrotnie kłamać i oszukiwać lub działać impulsywnie. Co sprawia, że jest negatywnie odbierana w swoim otoczeniu i ludzie nie chcą z nią przebywać.

Narcystyczne zaburzenia osobowości objawiają się brakiem empatii, odczuwają silną potrzebę bycia podziwianym, takie osoby mają bardzo wysokie poczucie własnej wartości przez które czują się uprawnieni do wykorzystywania innych.

Podczas psychoterapii osoba może uzyskać wgląd i wiedzę na temat zaburzeń i tego, co przyczynia się do powstawania objawów, a także może mówić o myślach, uczuciach i zachowaniach. Psychoterapia może pomóc w zrozumieniu skutków choroby i jej skutków, więc nie czekaj i daj sobie pomóc.